MTB-guiden – ny på MTB
At suse afsted mellem rødder, træer og ned af halsbrækkende bakker ser så legende let ud når man står og kigger på. Det er en super fed fornemmelse når man først får det lært, men der er altså et stykke vej fra man står i cykelforretningen og har brugt alle sine sparepenge på en MTB, til du suser legende let ned ad de stejle bakker i skoven.
Her er 10 gode råd til hvad du skal (eller kan) være opmærksom på når du er rookie på mountainbike.
Du skal have viljen til at køre MTB
Psykologi har rigtig meget at sige når du kører MTB. Det er i langt de fleste tilfælde oppe i dit hoved det foregår når du styrter. Det er det psykologiske der spiller dig et puds. Det er et splitsekund hvor du tøver, du tvivler på dig selv, du bliver bange, og så er det at det går galt. Du styrter, du slår dig, og du tænker, sikke noget lo..
Men hvis du tror på det, og tvinger dig selv til at lade være med at tvivle, hold farten, gør som du havde planlagt, og slå ikke op i banen i sidste sekund.
Det er nemmere skrevet end gjort, det ved vi godt. Men øv dig i det, og så bliver du bedre og bedre til det. Mestrer du denne disciplin på mountainbike, så er du allerede meget langt.
Kig på nogle få “køre teknikker”
Der findes nogle enkelte køreteknikker når du skal ud og suse på din MTB:
- Den første vi nævner her, er der hvor man altid føler det er farligst; Når det går nedad. Her hvor der kommer fart på cyklen, og du skal reagere hurtigt uden om rødder, sten eller du skal tage et sving hurtigt.
Kodeordet er TILBAGE PÅ CYKLEN. Hvis du flytter din numse bagud på sadlen, så vil du nok opdage at din kontrol over cyklen bliver væsentligt forbedret. Prøv selv at teste det. Find en nedkørsel der ikke ser så farlig ud. Kør op på den og tag nedkørslen ved at sidde normalt på sadlen. Gør derefter det, at du kører den samme nedkørsel, men nu flytter du numsen tilbage i sadlen. Du vil næsten med garanti opdage at du har en helt anderledes kontrol over din MTB
En anden ting der kommer som bonus ved at køre nedkørslerne på denne måde er at vægten selvfølgelig er fordelt anderledes på cyklen, og du kan bruge din forbremse meget mere aggressivt. Det gør en kæmpe forskel for nybegynderen på mountainbike.
Kend dit udstyr, og hvordan det reagerer
- Det er vigtigt at du sætter dig lidt ind i hvad, hvor og hvordan dit udstyr på cyklen fungerer. Her tænker vi specifikt på især gearene, som betyder rigtig meget i forhold til at køre på MTB.
Få det til at ligge i håndled og fingre hvad der er op og nedskiftning på gearene, så du ikke skifter forkert ude i terrænet.
Du vil helt sikkert som nybegynder komme til at køre op ad en stigning, og så skifte til et højere gear, og et højere gear i den sammenhæng er i 9/10 tilfælde lig med en lille tur af cyklen, hovedsageligt fordi du ikke længere er i stand til at træde rundt.
Og når nu vi er ved gearskift, så prøv at begrænse dem når der pres på kæden. Den kan risikere at knække. Især skift på den forreste klinge skal du holde dig fra, når du lægger stort pres på kæden (stigning opad), den holder kæden ikke til i længden.
Du kommer nok ikke ud i så mange situationer, hvor du tænker at du skal skifte den forreste klinge på en stigning, men det kan ske, og så er risikoen altså at kæden knækker.
De små fif til MTB
Der findes naturligvis masser af små fif til når du skal køre på mountainbike, ligesom der gør til alle andre sportsgrene:
- Lufttrykket i dækkene på MTB, et fuldstændig undervurderet trick:
Hvor man på en racercykel holder højt tryk for smidig afvikling, så skal man på en MTB have et lavt tryk på sine dæk. Grunden til dette er, at et hårdt pumpet MTB-dæk vil skøjte rundt på knolde, rødder og sten. Derimod vil et blødt dæk tage lidt af stødene, og du vil samtidig få et langt bedre greb i underlaget. Det hjælper dig især når du kører opad på et fedtet underlag, du vil kunne mærke en vild forskel på et blødt dæk og et almindeligt pumpet dæk. - Klikpedaler til mountainbike:
Du kan godt lade være med at bruge dem – der findes en del ryttere der lige skal vænne sig til at bruge klikpedaler. Der findes også ryttere der aldrig kommer til at køre med det, da de af den simple årsag ikke bryder sig om det.
Men når du har klikpedaler, og derved er sat fast på dine pedaler, så slipper du eksempelvis for at dine fødder smutter af pedalerne i svingene, og eventuelt kommer i klemme under cyklen. Du får også den fordel, at du på stigningerne kan både “træde” og “trække” og på den måde få mere power ned i pedalerne. - Bremserne på MTB:
Kend dine bremser og hold dig fra dem.
Mange har en tendens til at bremse for meget når de kører, lidt det samme som at skulle overvinde det med psykologien fra punkt 1 i denne artikel. Prøv at holde dig fra bremserne så meget du kan. Tempo kan sagtens være en fordel for mountainbike ryttere, også selvom du er nybegynder.
En anden risiko ved at være for meget på bremsen er, at risikoen for at skride ud er væsentlig større.
Tøjet når du cykler mountainbike
- Et par cykelbukser med pude er helt klart at foretrække. Derudover skal du overveje om det “korte outfit” er noget der skal i brug. Selvom du kører på en varm dag, så er der stadig både torne, brændenælder og alt muligt andet der kommer i kontakt med den bare hud, hvis du vælger korte bukser eller kort trøje. Og er der noget man ikke gider, så er det at få sin tur ødelagt af en tur igennem nogle brændenælder.
Så anbefalingen herfra går helt sikkert på at start ud med det lange dress – især hvis det er terræn kørsel i skov og lign.
Efter turen i terrænet
- Vask dit gear, så let kan det siges. Vask din MTB når du kommer hjem. Den er med garanti blevet beskidt, og i værste tilfælde smurt ind i mudder, og den har altså bedst af at blive rengjort hver gang.
Du skal have viljen til at køre MTB
- Det kan lyde mærkeligt at man siger at man skal have viljen til at cykle, viljen til at køre mountainbike. Du skal være villig til at lære.
Så tænker du nok, jeg har da lært at køre på cykel, og det er også korrekt, men udfordringen er, at cykle på en almindelig cykel og at cykle på mountainbike ikke er helt det samme. Du træder naturligvis stadig pedalerne rundt og sådan, men på din almindelige cykel ville du aldrig acceptere at vælte engang imellem. Det bliver du nødt til at være villig til på MTB, for vælter du ikke eller lægger dig ned engang imellem, så har du ikke udfordret dig selv nok, og så får du ikke det rigtige ud af denne form for cykling.
Du skal være villig til at tage nogle knubs, ikke kun når du skal ned at ligge, men også på andre parametre. Du får knubs, skrammer og slag, og du vil helt sikkert som nybegynder også mærke muskler som du ikke har mærket før.
Kig op! Dit forhjul er der stadig
- Det er i de færreste tilfælde at forhjulet falder af, og du har selvfølgelig tjekket inden afgang at det sidder fast. Det skal nok blive siddende, så lad vær med at køre og kigge ned på dit forhjul. Rigtig mange har den tendens, da det giver lidt en sikkerhed at se hvad og hvor du skal køre. Men kig op, hold fokus på vejen og orienter dig på forhånd. Så vil din køretur blive meget sjovere, mere jævn og langt mere givtig.
Det er noget du skal arbejde med, det kommer ikke på dag 1 – for der er noget i kroppen på én der siger at man skal orientere sig på kort sigt – lær dig selv at gøre det på lang sigt. Find den bedste vej rundt i sporet og terrænet. Stol på at din cykel er bygget til terrænet.
Frem på cyklen når det stiger
- Det er lidt et paradoks fra det tidligere skrevet.
Du skal frem på cyklen fordi du på stigninger ikke ønsker at “vælte bagover”, men på den anden side må du ikke komme så langt frem, at du mister grebet i baghjulet. Det skal stadig kunne tage fat i underlaget og skabe farten for dig. Det kræver lidt tilvænning, men kommer hurtigt til dig.
Lær at skifte
- Det er så kedeligt at cykelturen er forbi, fordi man ikke kan skifte slangen på cyklen. Du er i terrænet hvor der er grene, sten og torne, og selvom MTB dæk er meget hårdføre, så er de ikke fuldstændig uovervindelige. De kan sagtens punktere, og det kan de gøre efter 5 minutter, eller de kan gøre det efter 3 timer. Gør dig selv den tjeneste at lære at skifte slangen, så du kan komme videre i en fart. Træn derhjemme så du er klar i terrænet.
Respekt for elementerne
- Alfa omega at have respekt for elementerne, når man kører MTB.
Selvom du skal udfordre dig selv, så skal du ikke lægge hjernen derhjemme. Du skal selvfølgelig ikke kaste dig ud i noget der virker vanvttigt eller farligt. Er der noget der ikke vil lykkes, så arbejd med det og øv dig, så er vi sikre på det lykkes.
Som sagt så er MTB en anderledes form for cykling og du skal have respekt for det. Giv dig selv god tid til at lære det.